Mød holdkaptajnen: Laila fortæller om sig selv!

Kære bloglæser,

Jeg vil gerne præsentere mig herinde på Hearing Loss Runners. Jeg hedder Laila Benthin. Jeg er 48 år gammel.  Jeg bor i i Sorø sammen med min kæreste Niels-Henrik (der også er med i Hearing Loss Runners ) og vores to børn - Laura på 15 år og Jakob på 9 år.


Vi er alle hørehandicappede, i forskelligt omfang og med forskellige hjælpemidler. Jeg er blevet genetisk udredt for nogle år siden og ved nu, at mit høretab skyldes mitokondriesyndrom. Det er desværre også arveligt. Jeg har kunnet høre til jeg var 5 år og så faldt min hørelse ifølge min mors erindringer, og jeg blev meget stærk hørehæmmet.

Jeg har brugt HA til jeg blev 39 år, hvor jeg fik mit første CI fra AB (Advanced Bionics) og to år efter fik jeg mit CI på det andet øre. Mine CIér har betydet, at jeg er gået fra en skelneevne fra nul til omkring 50%. Det har givet mig meget mere overskud og energi. Jeg er meget glad og taknemmelig for dem. De giver mig meget i hverdagen, og har også åbnet mit liv for den glæde som musik kan være.

Jeg er vokset op i Jylland og har gået på almindelig folkeskole som enkeltintegreret elev indtil jeg kom på Frijsenborg efterskole, hvor jeg mødte andre hørehæmmede. Det blev et særligt vendepunkt for mig. Jeg lærte at acceptere mit handicap og formidle mine særlige lytte- og høremæssige behov. Selvom jeg altid har været god til mundaflæse og fortælle andre om min hørelse, har det været vanskeligt for mig at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Jeg har gennemført tre uddannelser, før jeg fandt et arbejde, hvor jeg kunne bruge mine mange styrker og hvor der var plads til min høretab.

Jeg er en sulten kvinde. Sulten efter dejlig mad og spændende oplevelser. Desværre har jeg alt for nemt ved at blive overvægtig. Vi har meget diabetes i min familie. Fx døde min søster af komplikationer af sukkersyge i en alt for ung alder. Hun var kun 42 år og det har været en vigtig faktor sammenholdt med at jeg er mor til mine dejlige børn til  at tabe mig 25 kg. Men jeg har også måtte erkende at det sværeste ikke var at tabe sig – det er faktisk at vedligeholde min nye lave vægt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn