Mød en løber: Lise fra Hobro

Jeg hedder Lise Dam Rasmussen, er 48 år og bor i Stinesminde ved det skønne Mariager fjord mellem Hobro og Hadsund. Jeg er opvokset i Hjørring, starter min skolegang på Aalborgskolen for døve. Efter et par år bliver jeg inkluderet i den samme almindelige folkeskole som min hørende søster. 


I 9. og 10. klasse kommer jeg på Frijsenborg Ungdomsskole, hvoraf 20 ud af ca 80 elever også er hørehæmmede. Jeg tager min ungdomsuddannelse på Hjørring Handelsskole og efterfølgende læser jeg HA Erhvervsøkonomi på Aalborg Universitet. Jeg har med mellemrum været arbejdssøgende, men i september 2017 bliver jeg fastansat som økonomiassistent på Boligkontoret Århus.

Jeg møder min mand, som også er hørehæmmet, til det tidligere Hørehæmmet Ungdom til et badmintonstævne i Ringe på Fyn. Vi har to børn på 22 og 19 år, som hører normalt.

Jeg er født med et svært høretab, det bliver opdaget ved 1½ års alderen. Jeg er et glad og opmærksom barn. Min mormor passer mig en dag. Mens jeg sover til middag, taber mormor et grydelåg, som giver et ordentlig rabalder. Jeg sover sødt videre. Da mine forældre kommer hjem fra byen, nævner min mormor, at der er noget galt med barnet. Jeg får nogle ordentlige kasser af høreapparater, som jeg bærer rundt med i en hjemmesyet vest med lommer foran. Trods de kraftige høreapparater har jeg også været stærkt afhængig af mundaflæsning, som har kostet mange kræfter og energi i kommunikationssammenhænge og jeg har heller ikke været i stand til at tale i telefon. Gennem min skolegang og uddannelse får jeg masser af enetimer, ekstra tekniske hjælpemidler og andre foranstaltninger. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn