Mød en løber: Niels



Jeg er en 43-årig døvblind lektor, der bor i Sorø samme med min kæreste, Laila og vores to børn, Laura og Jakob. Jeg arbejder på Aalborg Universitet, hvor jeg er forsker på Center for Ungdomsforskning og underviser på uddannelsen i Læring- og Forandringsprocessor og vejleder på kandidatuddannelsen i Socialt Arbejde.

For snart tre år siden besluttede Laila og jeg for at gå på slankekur. Vi var blevet noget runde i det og børnene var blevet så store, at der var overskud og energi til at lægge vores kost/livsstil om. I første omgang var der primært tale om en kostomlægning, hvor vi begyndte at spise mange – rigtig mange – grønsager hver dag og ingen kartofler/ris og pasta. Da vi havde været i gang med kostomlægningen et års tid blev Laila udfordret til at deltage i DHL-stafetten, og det var samtidigt startskuddet til, at vi begyndte at løbetræne sammen. Jeg har tidligere løbeerfaringer fra min ungdom, hvor jeg var elev på Frijsenborg Efterskole (www.fus.dk). På efterskolen var løberiet en fast del af hverdagen, og den erfaring udgjorde et godt grundlag her i dag, mange år efter – tak Arne og Rødtop 😊. Til at begynde med løb vi i skoven to til tre gange om ugen. Målet var den gang 5 km i et rimeligt tempo. Det viste sig hurtigt, at det var hyggeligt at løbe sammen. Det giver en stor motivation, når man er to og dermed fælles om det. Samtidigt er løberiet ret fleksibelt på en måde, hvor det kan tilpasses ind i en hverdag, hvor tingene ændrer sig løbende, som det gør med mit arbejde. Det var også rart at understøtte vægttabet, som efterhånden har stabiliseret sig på 30-35 kilo, men som stadig er udfordrende at holde – da min søde tand stadig lever i bedste velgående. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn