Løbemode (løbe-sindstilstand) vs. gåmode (gå-sindstilstand)


Jeg er begyndt at gå en lille tur blandt marker og grønne områder i forlængelse af mine morgen løbeture, hvis der er tid til det. Det vil sige, at jeg drosler ned fra løbemode til gåmode (sindstilstand går fra høj aktiv til behageligt med endorfinerne drønende rundt i en saglig rus  :-)  og det er faktisk rigtig rart og mindfullnesagtigt. Vi snakker små 10-15 minutter afhængigt af eventuelle aftaler. Jeg målte lige tiden og afstanden her forleden og det viste sig, at jeg faktisk går cirka 1,2 km i de her 10-15 minutters gåmode. Det var lidt mere end forventet.

Det er ikke noget, jeg skal måle, da det blot skal være rart og en oplevelse af at være nærværende ude i den friske luft og i kontakt med kroppen. Når jeg gør det i forlængelse af en løbetur, så oplever jeg også effekten og velværet i kroppen på en helt anden måde, end hvis jeg blot drøner hjemad og haster videre med dagens program på vej til arbejde.

Jeg har observeret, at mange løbere går i gang med at løbe, straks de træder ud ad døren. Det er ikke lige mig – jeg skal lige have det her gåmode som optakt til at begynde at løbe. Vi snakker små 2-3 minutter og cirka 200 meter. Det er et eller andet mentalt, hvor jeg indstiller mig på, nu skal vi i gang, også ruller vi derud ad. Så vidt jeg kan bedømme, anbefales det også i diverse løbeprogrammer, at man lige går nogle minutter, inden man begynder at løbe.
Sidste uge på en løbetur sparkede jeg en gren ind til siden af hensyn til cyklisterne. Desværre røg der så en stump af min ene løbesko midt på forfoden. Jeg gennemførte turen alligevel, værre var det ikke. Efterfølgende opdagede jeg, at tilsvarende stykker var løse på yderste højre side af forfoden.


Nye løbesko står derfor akut på listen – en måned tidligere end planlagt – så værre er det hellere ikke. Det ser ud til, at det kun er på den ene sko og ikke på den anden sko, at plaststykkerne falder af. Min løbestil har sikkert ændret sig, dels pga. en bedre grundform og dels fordi vægten er faldet, så jeg mere lander på forfoden og ikke så meget på hælen mere, da mine nuværende løbesko har høj hælabsortering, da jeg lander tungt på hælene.

Man kan også få sig en 3D løbestilsanalyse, fandt jeg ud af – det lyder spændende. Formålet skulle være at være på forkant med at forbygge eventuelle skader i forbindelse med ens løbestil. Det har stået på min ønskeseddel i nogen tid, så det er jeg gået i gang med at undersøge nærmere.

/Lene

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn