Sund kost – også (alt) med måde :-)


Slankekure er noget Fanden selv har opfundet. Jeg er overvægtig og skal have tabt nogle kilo. Jeg synes, det stresser i en travl hverdag, hvis man skal følge en forkromet ugeplan med fastlagte retter og deraf følgende indkøb. Nogenlunde samtidig med opstart af løb sommeren 2017 begyndte jeg i stedet stille og roligt at spise flere grøntsager. Det hjælper meget, at der er en velforsynet og god kantine på mit arbejde.

Supermarkedernes forhåndstilberedte salater/kål har jeg trukket meget på til aftensmaden derhjemme. Man kan også spise for meget af det sunde, fandt jeg ud af. Ergo skulle der også kigges på portionsstørrelser og her tog jeg tallerkenmodellen i brug – hvor halvdelen 2/4 af tallerken skal være med grøntsager og ¼ skulle være proteiner bl.a. kød, fisk mv. og ¼ skulle være kulhydrater ris, pasta, kartofler mv. Det fungerede i en periode, men alligevel ikke helt.

Jeg blev opmærksom på, at rækkefølgen af madvarerne, som lægges på tallerkenen også betød noget i mit tilfælde. Altså skulle jeg tage grøntsagerne som det første og ikke kød som det første på tallerkenen. Så kørte det for mig. Ved frokosten på arbejde, kigger jeg lige rundt på kantinens udvalg af først grønt, så pålæg og varmeretter. Så går turen tilbage til grøntsagerne som det første, der skal op på tallerkenen.


        
Foreløbig er der med løb og grøntsager røget 13 kg af. Det er rart og føles rart. Og det skal være holdbart. Dvs. kostmetode og motion skal være livsvarig og passe ind i mit valg af livsstil. Overspring gør ikke noget, sådan er livet, der er nedture, okay perioder og opture – og det skal der være plads til. Det kan være hård kost at fatte og det kan tage helt ufatteligt lang tid at forstå og acceptere.
I forbindelse med overarbejde for nogle år siden, blev jeg opmærksom på, at jeg skulle sørge for at spise maks. en skive rugbrød med pålæg ved overarbejde til aftensmad og ikke det junkfood man kan få alle vegne. Så undgik jeg den årlige vægtstigning uden motion om efteråret/vinteren. Men hvad er så strategien med fastholdelse af motion/løb i vinterperioden? Det er gåden, som jeg er stadig er i tænkeboks over jf. blogindlægget forleden: Vinterstrategi – What´s to do?


/Lene

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn