Træningsmakker: Lille dims som både motiverer, belønner – og gør yngre!



For et par måneder siden blev jeg den heldige ejer af et Garmin Vivosport aktivitetsur, som er et løbeur med GPS. Det er en rigtig god træningsmakker, som giver en ekstra dimension til min træning, og gør mig mere fri og impulsiv i forhold til at vælge kilometer til eller fra. Uret sidder godt på armen og er en fin lille slank model som er nem at anvende. Undervejs i mine løb kan jeg følge det aktuelle tempo (min/km), jeg får et belønnende bip pr. løbet km, og hjemme igen overføres data automatisk til min mobiltelefon, hvor jeg bl.a. kan se ruten på kort, løbedistance, tempo for hver km, puls, og højdemeter - og dermed følge udviklingen for mit løb.

Forleden, på en af mine løbeture, kom jeg til at tænke på, hvordan det var, da jeg var yngre, hvordan det var mere besværlig med opmåling af løberuter. Al det teknologiske udstyr vi har i dag gør det meget nemmere at følge hastighed, tid, distance og form.

Jeg synes ikke som sådan tiden er en vigtig faktor i at løbe, men i og med vi skal løbe et Ragnar Run i fællesskab, spiller tiden en rolle. Og så har jeg da også fundet ud af, at der er en motiverende faktor i at konkurrere med sig selv. Det er en belønning at tallene viser at træningen giver resultat.

Undervejs har jeg haft begyndende småskader, og ved at læse om løb har jeg erfaret at jeg ikke under hvert løb behøver at presse kroppen til det yderste for at blive en bedre løber. Tværtimod får kroppen mere ud af at træne ved moderat intensitet. Her har uret været en god målestok til at hjælpe mig med at nedsætte tempoet.



Derudover er uret også i det daglige en kæmpe motivationsfaktor. Jeg kan i løbet af min dag følge med i hvor mange skridt jeg har gået; mit mål er 10000 skridt pr. dag. Det betyder at jeg sommetider vælger at gå en tur efter aftensmaden, i stedet for at vælge sofaen. Uret kan også bruges ved andre sportsaktiviteter som cykling, svømning, fitness o.l.

Bonus-bonus - Iflg. uret er jeg mindre end halvt så gammel som jeg troede: Det bruger de løbende data for puls, kadence og tempo til at estimere min VO2, altså iltoptagelsen under belastning / konditionen. Mit VO2-tal er på 49, hvilket uret kommenterer således på skærmen: ”Enestående, - din kropsalder baseret på kondition er som en utrolig 20-årig’s. Det er i top 5 % for din alder og køn”. Altså, så er det jo svært at bevare et evt. dårligt træningshumør! J

/Pia

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn