Hvordan kom kaptajnen i gang med at løbe?

Den korte: Find en skøn rute. Tag gode kondisko på. Og sæt det ene ben foran det andet og gå ud tre gange om ugen. Start med at gå og sæt langsomt farten op til løb og gå, når det er nødvendigt. Til sidst løber man hele turen. Det kan tage lang tid eller kort tid. Bare tag den tid det tager og gør det.

Ja, lyder det ikke nemt....

Tankevækkende nemt, men får man rent faktisk gjort det? Det er godt for kroppen og sindet. Hvorfor gør jeg det så ikke bare? Ja, jeg ved det nu: MOTIVATION er kodeordet.

Jeg er ikke sports menneske. Det betyder ikke, at jeg ikke interesser mig for de flotte sports præsentationer, der er overalt i verden - for det er da vildt imponerende hvad mennesker kan præsentere - men konkurrencen om at om at ville være den bedste - være nummer 1 - ligger ikke lige  til højrebenet til mig. 

Og jeg er heller ikke den der skal være social med mine hold kammerater i hallen flere timer flere gange om ugen. Jeg har simpelthen ikke overskud til at være på rent høre/ kommunikationsmæssigt.
Jeg har CI (cochlear implantater ) på begge ører og kan høre ca. 50 % af tale uden støj, så jeg er bestemt udfordret på hørelsen. 

Nå, hvad var det så med den motivation - hvor finder jeg den? Det var simpelthen kombinationen af at jeg kan løbe alene og jeg kan løbe sammen med en eller flere eller endda rigtig mange.Og jeg konkurrerer kun med mig selv. 

Jeg kan være social med andre løbere på Facebook, jeg kan være social på træningssamling men jeg kan også slappe af og løbe alene og løbe " nøgen". Men den MOTIVATION, der virkelig rykkede for mig var da jeg så en Netflix film, der hedder "From fat to finish Line".  Se den! 

Det var simpelthen nogle mennesker, der ligesom mig har kæmpet med overvægt og formået at komme ned i vægt på hver sin måde. Fælles for alle var at de brugte løb som motionsform.  De skulle samles fra forskellige stater i USA og mødes til en Ragnar Relay - et stafet løb. Ikke hvilket som helst stafetløb. Glem alt om DDL løb og Maraton løb. Det her handlede om hver enkelt løbers HISTORIE. Og hvilke historier!

Hvert enkelt løbers historie er unikt. De inspirerede og opmuntrede hinanden - ligeså forskellige som de var, havde et helt fantastisk sammenhold og forståelse på trods af grænser og forskelligheder - der kom det til mig - og bar mig igennem det næste løb og det næste løb.Jeg elsker hver eneste løber på  det da danske Ragnar hold og på Hearing Loss Runners,  bare fordi de prøver:
 
Bare fordi du kæmper.Bare fordi du har en histore. Den tænker jeg på, når jeg løber.  

De inspirerer mig til at holde mit løb kørende, selvom det regner og er træls vejr; de inspirer mig, fordi de selv også kæmper og flytter dine egne grænser.  Når de flytter din grænse, flytter du også min. Også selv om jeg aldrig har mødt dig. 

Ragnar handler også om af finde sin "Inner Wild" - løbe som man aldrig har løbet før, men i den grad også om de andre løbere, som man deler oplevelsen med. De deler deres historie med mig og får mig i  mål.

/Laila

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn