Mød en løber - Eva fra Vallensbæk

Jeg hedder Eva, er 61 år gammel og bor i Vallensbæk ved København. Jeg er opvokset i Hvidovre og har siden boet i Brøndby og Vallensbæk, et langt liv på Vestegnen. Jeg har 2 voksne børn og 3 børnebørn.

Jeg er uddannet økonoma i 1979, og har altid arbejdet inden for faget. De sidste 20 år som ledende økonoma på et ældrecenter i Brøndby kommune.

Jeg er begyndt at høre dårligt i 30 års alderen, det ligger lidt til familien. Min mand havde stukket til mig længe, men jeg vidste ikke helt hvad jeg gik glip af.Som 35 årig fik jeg det første høreapparat, et Widex i øret apparat. Det var supergodt, og trak god lyd ind i venstre øre. Desværre ville jeg stadig ikke rigtig erkende høretabet, så det kom kun i brug til møder på jobbet.
Jeg fik det udskiftet nogle gange, stadig Widex i øret apparater, og jeg begyndte at bruge det mere.
Som 41 årig fik jeg tinnitus i venstre øre, en høj hyletone, der generede mig voldsomt om natten. Få år senere to hyletoner i højre øre.

Disse 3 hyletoner, arbejdede jeg selv med i ca. 5 år, før jeg kunne få dem til at forsvinde, når jeg ønskede det.I dag er de en del af mit liv, meget tydelige når jeg giver dem opmærksomhed, jeg glemmer dem til daglig når jeg er aktiv og får lyd ind i HA.

Da jeg var midt i 40,erne fik jeg HA til begge ører, og har brugt dem dagligt siden. Jeg har altid haft Widex HA, og dem jeg bruger i dag er de første bag i øret HA.

Jeg har altid bevæget mig meget, cyklet, løbet, vandret og spillet badminton. Jeg bevæger mig for at få det bedre/ fremme sundheden. I dag spille jeg bowling 1 gang om ugen og badminton 1 gang om ugen. Jeg kører i bil på mit job, så jeg går gerne 1/2 times rask tur i løbet af dagen. Jeg løber gerne 5 km en gang om ugen i øjeblikket, og vil gerne med dette projekt sætte længde og intervallet op.


Jeg har i sommeren 2017 løbet Etape København, et Marathon fordelt udover 5 aftener i træk. I den forbindelse blev jeg opmærksom på udfordringen, ved ikke at kunne høre andre løbere bagfra, og at de ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke flyttede mig. Jeg tænkte at det kunne være smart med noget mere synlighed, når en løber med høretab, befinder sig i en stor gruppe. Svagtseende har logoet med 3 prikker, og alle tager hensyn.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn