Tanker om teknologi

I sidste uge faldt jeg over udtrykket “naked running” - og nej, det er desværre ikke så frækt som det lyder. Det betyder at man løber uden teknologi. Det vil sige uden nogen former for tracking (løbeur eller Endomondo), musik og hvad man ellers kan bruge. Egentlig faldt jeg over udtrykket for nogle år siden, men det har fået en helt anden betydning for mig nu, efter jeg har taget et aktivt valg om at bruge mindre tid på min telefon og sociale medier. Jeg vil blive bedre til at være til stede dér hvor jeg er, og fokusere på én ting ad gangen. Men hvorfor er det så svært at lade elektronikken blive hjemme, når jeg løber?

Jeg har kæmpet en del med skinnebensbetændelse det sidste års tid, og nu hvor jeg er ved at komme oven på igen, måler jeg ikke nødvendigvis min succes i længden på mine løbeture. Jeg måler lige så meget succesen i, om det er en tur uden smerter og med overskud. Mine løbeture foregår derfor tit på gefühl, hvor jeg undervejs mærker efter, om jeg har overskud til at løbe lidt længere, eller om jeg skal dreje fra inden for en overskuelig distance. Men jeg kan alligevel ikke helt undvære mit løbeur. For selvom jeg ikke kigger så meget på det undervejs, så synes jeg det er spændende at kunne følge med i fremgangen i min fysiske form - altså at jeg fx løber 6 km med overskud og uden pauser i denne uge, og 7 km med overskud og uden pauser i næste uge. Jeg har købt et lækkert Garmin Forerunner 235, der måler pulsen gennem håndleddet og som jeg derfor også kan bruge som aktivitetsmåler til hverdag. 
Udover mit løbeur, løber jeg også med en Phone Clip fra Cochlear, der gør at jeg kan høre musik fra min iPhone, via en trådløs bluetooth-forbindelse. Jeg bruger musikken som en slags afledningsmanøvre, så jeg ikke tænker alt for meget over at jeg sveder, at det stikker lidt i lungerne eller at jeg snart har løbet langt nok. Og hvis der så kommer en power-sang undervejs, der lige kan booste mit løb i et par minutter, så er det en bonus! I takt med at jeg får mere overskud i mit løb, vil jeg forsøge at udfordre mig selv med at løbe uden musik, og se om det nu er så slemt, som jeg forestiller mig - for det er det jo sikkert ikke ;-)
I og med at jeg hører musik og lukker al anden lyd ude, at jeg også tænkt over, om det gør mig dårlig stillet i forhold til trafiksikkerhed. Men jeg har altid været meget visuel, for at kompensere for det mine ører ikke kan, og det gælder også i trafikken. Så jeg er alligevel nået til enighed med mig selv om, at fordi jeg er så god til at orientere mig, så kan jeg godt retfærdiggøre at løbe med musik.




Også i dag blev det til en løbetur i det flotte solskinsvejr. Jeg har skiftende arbejdstider, så jeg er så heldig at jeg ofte har mulighed for at løbe om formiddagen, mens luften stadig er frisk, og mens der ikke er så mange biler på vejene. Jeg glæder mig til de varme sommerdage, hvor jeg kan afslutte løbeturen med en hurtig dukkert på stranden :-)

/Mie

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn