Når løbeglæden indfinder sig...


Tænk at jeg skulle tæt på at blive 50 år inden jeg blev en regelmæssig løber. Takket være mit engagement i Hearing Loss Runners er det nu lykkedes. Jeg har tidligere løbet lidt i perioder, men har aldrig for alvor fået knækket koden så lysten til at løbe fortsatte. Jeg har de sidste 10 år været  ramt af forskellig sygdom, har været igennem genoptræning og mange smerter. Jeg blev modløs og mistede troen på at dyrke motion.

I november sidste år blev jeg opmærksom på dette løbeprojektet, og efter lidt skriverier med vores kære leder Laila, besluttede jeg mig for at gøre et forsøg. Og hvor har det været givende for mig, det var det jeg manglede – motivationen, at være en del af en gruppe, og at have et mål i forhold til løberiet.

I næsten 5 måneder har jeg nu løbet fast 3 gange om ugen. Jeg startede i det små med mindre løbeture, stille og roligt kom der flere kilometer i benene og med en hurtigere tid. Kun 1 uge har jeg måtte springe et par ture over pga. et hold i ryggen. Men jeg har også måtte sande at min løbevilje og hjerne var langt mere klar end mine muskler og led kunne holde til. Så jeg har for en periode måtte sætte tempoet lidt ned, og er nu kommet i gang med styrkeøvelser.


Har det været nemt at nå hertil? Nej – det har krævet vilje, overvindelse og planlægning. Der var rigtig mange gange i de første måneder jeg kunne finde 1000 undskyldninger for ikke at løbe; kulde, regn/sne, smerter, travlhed, møder, børn osv. Efter hvert løb planlægger jeg hvornår jeg skal løbe næste gang. Er det et morgenløb ligger tøjet klar ved siden af mig seng. Er det efter arbejde gør jeg det med det samme jeg kommer hjem. Mange dage er mit energiniveau helt i bund når jeg kommer hjem fra et kommunikationskrævende job, så kræver det ekstra overvindelse at komme i løbetøjet. Her hjælper det mig at planlægge en kort tur, for når jeg først er kommet afsted, så ender jeg som regel med en længere tur.

Der er SÅ mange løbegevinster. Jeg elsker at opholde mig i naturen, og kan lide følelsen af at have brugt kroppen. Jeg har mindsket mit indtag af smertestillende medicin, og bruger mindfulness når jeg løber til at overvinde de smerter jeg har som følge af min kroniske sygdom interstitiel cystitis.

Noget meget vigtigt i dette projekt er fællesskabsfølelsen; at følge de andres kampe, sejre og opdateringer motiverer mig. Og så er det særdeles givende at vi alle kender til udfordringer med hørelsen, og ved hvad det betyder for at få hverdagen til at gå op. At løbe giver mig større sundhed, livsglæde, overskud og energi, - og så gør det mig bare glad!

/Pia

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Vidt forskellige løbeoplevelser på samme rute

Gi' en Hearing Loss Runner en High Five!!

Mød en løber: Pia fra Fyn